Hvor man læser når man læser

Tilhører Skribenten - Copyright reserved



Hvor man læser når man læser, er ikke uden betydning, og en god læseoplevelse vil ofte være en, man mindes mange år efter. 

Personligt er mit minde om de bedste læseoplevelser mange år gammelt, fra en anden tid og et andet sted. I en særlig lænestol jeg ikke længere ejer. I en lejlighed jeg ikke længere lejer, og i en by jeg heller ikke længere bor i. Mit liv som læser ligger næsten ligeså lang tid tilbage, som det liv jeg havde da jeg ejede stolen i lejligheden i byen. 

Det er forresten ikke stolen på billedet, selvom også den rummer mange minder, og ikke længere er i mit hjem. I det hele taget er bøger, bogstaver og, hvad der følger med af tilbehør til en mindeværdig læsesituation, for mig personligt, knyttet til eet enkelt sted i eet særligt rum i een særlig bolig. For meget længe siden. Når jeg ser mig selv læse, er det altid samme billede, der dukker frem i min erindring. Jeg har læst i mange mange år og fra en meget tidlig alder. Har læst mange forskellige steder, i mange forskellige hjem og mange forskellige situationer, men når jeg skal hente mig selv frem med en bog i hånden, er det første der popper op til overfladen, den førnævnte stol i det førnævnte rum. 

Desværre har jeg ikke længere noget billede til at illustrere mit minde, men jeg husker alle detaljer så tydeligt, som sad jeg i stolen i rummet i lejligheden stadigvæk. Og så er jeg tilbage ved starten..


Hvor man læser når man læser ER bare ikke uvæsentligt.
 

Kommentarer