Ordets magt

Der findes ord for alt, og alligevel kan man opleve at sidde helt uden ord til at beskrive. Man kan opleve noget, der får en til at tabe mælet så at sige, men der er ingen tvivl om, at jo større ordforråd man har opbygget gennem livet, jo nemmere bliver det også, at finde de rette ord. Et menneske der ikke har så mange ord at gøre godt med vil derfor ofte opleve, at være begrænset i måden at udtrykke sig på, det giver næsten sig selv. Netop derfor er det så vigtigt, at interessen for ord og deres betydning bliver vakt så tidligt som muligt. Denne lille betragtning, har jeg ikke selv været bevidst om før for ganske nylig. Jeg har taget for givet, at ord er noget man bare har at bruge af, selvom jeg også godt har vidst, at mange ikke har det samme ordforråd, som jeg selv har. Jeg har mange ord til rådighed, og jeg elsker at bruge dem til at beskrive, og derfor kom det også bag på mig, da jeg for ikke så længe siden oplevede, at tale med en der helt enkelt ikke forstod hvad jeg sagde! Jeg mener.. vi talte begge dansk jo. Men virkeligheden var, at jeg en dag endnu engang fik bygget en sætning, der for lytteren ikke gav mening fordi jeg brugte ord og vendinger der var ukendte. Jeg sad der og talte i en lind strøm, og pludselig blev jeg spurgt om, hvad et bestemt ord betød, og lige der gik det op for mig at ikke alle har samme valgmuligheder når det kommer til ord. Jeg mistede mælet og så var det mig der manglede ord. Selv mente jeg jo, at alle kendte de ord jeg brugte, at det var helt almindelige ord i det danske sprog, og det er de faktisk også, men hvis ikke man har interessen for at udvide sproget, og kun har en grundskoleuddannelse, ja så giver det pludselig mening når mennesker får problemer med at kommunikere. Hvis man stiller spørgsmål der ikke kan besvares, kan det skyldes at der simpelthen mangles ord. Med den indsigt kan man bedre forstå, hvorfor ord også kan give magt, men er et stort ordforråd det samme som klogskab? Eller kan man være født intelligent, og alligevel ende, som en voksen med et smalt sprog? Ja det mener jeg godt man kan, og dog kan jeg ikke sådan rent videnskabeligt komme med en udredning om emnet. Det er bare en erfaring jeg har gjort mig gennem livet. Jeg kan også spørge på en anden måde: Er intelligens lig med klogskab? Kan man læse sig til højere intelligens? Er viden med til at sætte farten på hjernens opfattelsesevne og responstid? Netop de spørgsmål har jeg haft diskuteret med en bekendt til bevidstløshed, og vi blev bare aldrig enige. Jeg mener nemlig sagtens, at man kan læse sig selv halvt ihjel, uden at det af den grund får hjernen til at accelerere hurtigere. Hvor kvik man er, hvor hurtigt ens hjerne arbejder handler om noget helt andet, end at du har ædt et biblotek. Vedkommende jeg talte med om dette emne, var omvendt vældigt bange for at blive opfattet som dum, hvorfor han brugte rigtig meget energi på at lære sig selv en masse svære ord, som så kunne bruges i flæng. Desværre tog det ham altid meget lang tid at konkludere, så at sige. Og hvad nytter det så, at man har ordene på tungen? En hjerneforsker ville kunne besvare mine spørgsmål så let som ingenting, og jeg sidder bare her og og lader ordene flyde ud af tastaturet. Jeg mangler nemlig ikke ord. Kun en god historie..

Kommentarer